Karl Polanyi et La Pédagogie De L'incohérence

Resource type
Authors/contributors
Title
Karl Polanyi et La Pédagogie De L'incohérence
Abstract
Cet article vise à examiner de manière critique et constructive l'actualité de la pensée de Karl Polanyi pour comprendre le développement de l'économie plurielle au XXIe siècle et pour agir sur celui-ci. Il montre la très grande actualité de cette pensée, ainsi que la nécessité de s'intéresser à l'œuvre entière de Karl Polanyi, et pas seulement à«La grande transformation». Partant des usages multiples du concept d'encastrement et de désencastrement, il relie les propositions inspirées par Karl Polanyi sur «le processus institué de démocratisation économique»à des développements récents tant pratiques que théoriques: les «>marchés transitionnels du travail» et la «nouvelle finance publique». ENG: The aim of this article is to examine critically and constructively the current state of Karl Polanyi's thinking in order to understand and act on the development of the pluralist economy in the twenty-first century. It shows the very topicality of this thought, as well as the need to take an interest in the entire work of Karl Polanyi, not just "The great transformation". Starting from the multiple uses of the concept of embedding and disencing, he links the proposals inspired by Karl Polanyi on "the instituted process of economic democratization" to recent practical and theoretical developments: "transitional labor markets" and " New public finance ".
Publication
Annals of Public and Cooperative Economics
Volume
Volume 80, Number 1
Date
2009
Language
French
Accessed
2017-02-14, 5:19 p.m.
Library Catalog
Citation
Gazier, Bernard, and Margie Mendell. 2009. “Karl Polanyi et La Pédagogie De L’incohérence.” Annals of Public and Cooperative Economics Volume 80, Number 1.
Discipline
Publication year
Keywords
  • economic democratization
  • instituted economic process
  • new public finance
  • pluralist economy
  • transitional labor markets
  • transitional labour markets

Comments and observations

Be the first to comment!
Please email us your comments, and we will gladly review your submission.